Bakar bullar

Igår fikade jag hos Karin och fick rykande färska goda bullar. Idag blev jag så sugen på att baka egna, det är rätt mysigt faktiskt. Just nu är degen på jäsning så jag passar på att blogga lite.

Sist jag bakade bullar var i vårt gamla kök och då såg det ut såhär:

 

 

Hälften kanel hälften vanilj de sistnämnda är mina favoriter

Då såg även köket ut såhär! Jisses vad fort man förtränger! Ser ni vad opraktiskt?! kolla alla hörnskåp! massa förlorad förvaringsyta och dåliga arbetsytor...

Här är en bild vi tog när det precis var färdigt vårt nya älskade kök, jag ska visa er i morgon lite mer före och efter bilder och även visa vår favoritlösning i lägenheten... köksön!


Skridskor med hund

Att åka skridskor med hund är en helt ny erfarenhet efter dagens försök som faktiskt slutade riktigt lyckat. Andreas och jag åkte till Mariebergsviken där dom har gjort långa spår i viken som man kan åka på. Dom flesta åker långdistans med stavar men vi kämpade oss fram med vanliga hockeyrör. Atlas var såklart med men det hade inte alls gått vidare bra om inte Andreas varit så stadig och grym på skridskor som han är. Jag stog senast på ett par skridskor för 4 år sedan kanske på gymnasiet och det är inte värst stabilt. Sjukt kul var det i alla fall och väldigt bra träning. Atlas fick sig en rejäl genomkörning också då han fick springa i snön brevid spåret. Inga vurpor eller olyckor skedde nu väntar bara träningsvärken...

Ett litet kort bevis på att det faktiskt var lyckat. Observera att jag både åker skridskor och filmar samtidigt, det ni!

Duktiga!!!

 


Bilder från skridskoturen

En riktigt mysig dag!!



Skridskor

 

Godmorgon!

Vi har precis avnjutit en härlig lördags frukost med ägg, nybakat bröd och oboy. Idag ska vi åka skridskor med lillebror i Mariebergsskogen. Det ska bli spännande och se hur det går :) Jag har fått låna ett par jättefina skridskor av Andreas mamma. Hoppas att ni får en fin dag! Vi hörs senare!

 


IKEA PS KROG

Inhandlade detta porslinset x 8 igår från IKEA PS Serien, ett riktigt fynd då ordinariepriset var 119:-/förpackning och nu var de sänkta till 39:-/förpackning = NÖJD

 


Imponerad

Jag har nog aldrig förstått det där med plugg, tentor och uppsatser innan Andreas började läsa till Socionom. Det verkar vara väldigt kul bitvis men oxå väldigt tufft. De flesta av mina vänner har valt att läsa vidare och jag frågar mig själv ofta varför jag inte gör det? Hur länge ska jag gå och sloka på samma jobb? Bli som mamma och vara trogen samma jobb i 25 år trivs man så varför inte men frågan är hur utvecklande är det!? Om jag ska läsa vidare vad vill jag då bli - hur sjutton vet ni vad ni vill jobba med om några år? Jag ska seriöst börja överväga om det kanske är dax att plugga upp den där nedrans matten så att jag till en början iallafall har de förkunskaper som vanligtvis krävs.

Andreas är en person som verkligen imponerar och inspirerar mig i sina åtaganden. Han har en enorm själv diciplin och ett fascinerande driv samtidigt som han är positiv, lättlärd, fokuserad och engagerad. Tur att jag har honom vid min sida som stöttning ifall jag nu i framtiden kommer att läsa vidare...

Mina hjärtan

 




Årets första jogg

Gisses vad jag känner mig duktig, har precis kommit ut ur duschen och landat efter årets första joggingtur blev aningen förvånad över mig själv sju kilometer färjestad runt. Om jag ska vara ärlig vet jag verkligen inte vart den energin kom ifrån men oj vilken känsla nu efteråt! Atlas var helt med på noterna förutom att tass/fot fästet inte är det bästa. Atlas vill väldigt gärna springa på de små isbarriärerna på cykelvägen för han haltar till när han springer på gruset. Inte nog med att jag tvingade mig själv att hålla samma tempo hela vägen förutom uppvärmningen så tvingade jag även mig själv att ha Atlas lös hela vägen och gissa om jag är stolt! Det ska ju bara gå, trots störnigar och mitt tempo. Två härliga känslor i en och samma upplevelse kan man ju säga!

Nu blir det långhopp ner i soffan


Vårt älskade hjärta

 




Hund i soffan?

Efter att vi sålde vår soffa och köpte nya - vita soffor så får Atlas inte längre vara i dom vilket han har respekterat väldigt bra. Men jag tror inte att han hade låtit dom vara lika lätt om vi inte fixat en "egen" soffa till honom.

Jag har fått många frågor på vart hans bädd är köpt och vad det är för märke. Det är nämligen en ensits sektion ur en soffserie som heter RÖRBERG och som finns såklart på IKEA! Till den har vi köpt en ljus klädsel och egna kuddar till honom för han älskar att ha huvudet på något och för att det inte ska vara på våra vita armstöd så är kuddarna en hjälp. Bädden har vi valt att placera i anslutning till en av sofforna så att han ska känna gemenskapen. Många av er tänker säkert herregud han är ju en hund och hundar ska väl vara på golvet. Det är upp till er att tycka isåfall, Atlas får vara i sin bädd och i våran säng på natten och vi älskar det!

Vad har ni för regler hemma hos er, får era husdjur vara i soffan eller sängen?

Det här är Rörberg, jag har skruvat bort metallställningen och tagit bort den ena kudden och sen satt möbeltassar under så den är lätt att flytta. Klädseln är tvättbar i 60 grader - perfekt!

 







Vardagsrummet - efter

Jag har några bilder att visa er på efter resultatet. Än så länge har vi inga fönsterbrädor och inga gardiner, tavlor eller hyllor uppe. Det är så svårt med gardiner - vet absolut inte vad jag ska ha för något! verkligen jättejätte svårt, tips mottages tacksamt! Ber om ursäkt för aningen suddiga bilder.

Kuddarna är köpta på H&M home och till våren kommer det förmodligen att gå i en korall ton, då byter vi ut kuddfodralen och textilierna och dekorationen till mer varma toner.

 

Ha nu en super kväll - jag ska som förmodligen resten av Sverige njuta av att solsidan äntligen är tillbaka

Alla möbler är från IKEA

Finaste detaljen av alla är såklart vår älskade hund

Hemnes skåp - riktigt bra förvaring. Jag har lagt en ljusslinga i skåpet för att få ett upplyst skåp istället för att använda vanlig skåpbelysning så tycker jag att slingan ger en mysigare ton och ett behagligt ljus. Ljusslingan är oxå från IKEA och heter GLÄNSA

Visar den igen men det här är min favorit pryl i lägenheten - IKEA ps svavel ljuskorg

 


Vardagsrummet - före/under renoveringen

Jag glömde såklart ta kort på alla rum innan vi rev och flyttade ut, men jag hittade några bilder där ni iallafall kan se lie hur det såg ut innan vi gjorde om i lägenheten. Efter bilderna får ni se i morgon!

 

 

Ena väggen mot köket - är i dag helt vit

Väggen bakom mina fina vänner är den nya Tv-väggen det är liknande vinkel på bilden nedan fast där är allt utrivet och spacklat.

Kaooos

Förra ex soffan som såldes billigt till hundägare :)

 


Fredag

Igår ikväll träffade jag äntligen min goding Anna igen efter några månaders frånvaro. Vi läs Anna drack vin och myste i soffan i några timmar och tog igen lite förlorad tid. Vi bytte sena inflyttning/födelsedags presenter med varandra och jag fick den ljuvligaste body scruben från Victoria Secret - tusen tackk min sköna!


Vacker å underbar!!


Lillebror jag älskar dej

Igår var vi barnvakt på ön, det blev snowracer åkning och jucuzzibubbel för Albin å Andreas del. Vet inte sist jag skrattade så mycket som igår, Albin är verkligen så otroligt rolig å go, det kan komma dom mest märkligaste orden ur hans mun som han inte själv vet vad dom betyder men som han har lyckats snappa upp någonstans. Himla härlig och go ålder där man får massvis av snos och gos i form av pussar å kramar. Lilla goa solstråle!

Snart kommer en annan liten solstråle på besök och det är lillasyster Linnéa med pappa & lotta som ska fika och kika in lägenheten. Jag och Atlas har varit ute med Karin och Diva nu på förmiddagen och är skönt trötta. Det var jättefint väder ute och riktigt härligt. Nu ska jag hoppa i duschen.

Ha en bra dag!


Mitt ♥

I sin nya bädd brevid soffan, nästan som att få vara i den...

Jag tror inte att någon någonsin kommer att förstå hur mycket den här krabaten betyder för mig och hur mycket han tillför i vår familj. Han har tagit våra hjärtan med storm och han är oss alltid i alla lägen oerhört trogen och tillgiven. Mer perfekt än så kan han inte bli... En gång ridgeback alltid ridgeback


Humanity for all

Det är väldigt sällan man får fina paket på posten men idag var en sån dag. Ett stort brev låg och väntade i hallen när jag kom hem och det var en lite försenad julklapp från min söta syster. I paketet låg ett svart Humanity armband som jag pratat om att jag velat ha för länge sen.. Det la godingen på minne och köpte till mig, hur söt? Vi fick ju redan fina klappar av dom på julafton så jag blev jätte förvånad! Tack tack!


Detaljer

Det blev ingen bakning idag, istället har vi röjt en massa bland kartonger och skräp som har stått sen vi flyttade tillbaka hem igen. Det kändes så skönt att rensa och vad mycket plats vi fick. Nu på kvällen har Goaste Malin & segmasken Jacob varit här, varför vi kallar honom segmask är för att han är rätt så seg ibland på att svara på sms å höra av sig.. haha men jacob är jacob och kommer så alltid att vara!

Passade på att fota lite detaljer från lägenheten oxå, det är så mysigt att ta lite stämmningsbilder.
Ska såklart visa bättre bilder både före och efter på köket och vardagsrummet, men det blir senare...

Nu ska vi hoppa i säng här på tolvmansgatan - Nattinatt

Fina klappar från en fin vän som pryder vårt vitrinskåp

detaljer från sovrummet

hemnes vitrinskåp med en personlig touch

ikea ps maskros lampa ger mysiga mönster på väggarna och i taket.

Min älskade eldkorg  i vardagsrummet - Ikea ps svavel

 

 





Macarons

Är det någon som testat att baka dessa underbara söta små frestelser? Jag är grymt sugen att testa men först ska jag laga pasta carbonara till min uppsatsskrivande man här hemma och ge mig ut på de ishalkiga gatorna med Atlas igen. Ikväll blir det fika med Mallan & Jake


Dom är fina att se på men frågan är hur dom smakar?


Hemmakväll

Vi bara njuter och njuter av att äntligen vara hemma bland våra egna saker som står och ser ut precis så som vi själva har valt. Allt känns rent och fräscht och fint. Underbara hem!

Idag har vi inte gjort mycket här hemma, vi har intagit raklång position i varsin soffa och såklart varit ute med Atlas under dagen men varken han eller vi njöt av vädret. Vi har betat oss igeon x antal filmer - den sista Kalle och Chokladfabriken gjorde mig grymt sugen på att baka och det har jag precis avklarat. Det blev tolv rejäla stora chokladmuffins med marshmallows i efter ett recept ur en jättemysig bakbok som jag fick i julklapp.

Hoppas ni mår bra!







Pulka och snömys med mina bästa hjärtan

Jag och Adde ska ta med oss Atlas till bryngfjordsbacken i skåre och åka på svarta plastsäckar för vi äger inga pulkor.. det här kan sluta precis hur som helst men jag garanterar en rejäl skrattfest. Kvällsmys delux


20110101

God fortsättning på er! Vilken fantastisk nyårsafton vi hade igår, vi hade trerätters middag hos oss och lägenheten var fylld med fina vänner. Vill skicka ett varmt tack till alla som kom och firade in det nya året med oss. Detta kommer bli ett sjukt bra år - min största och mäktigaste grej sker ju i April då jag kommer att bli MOSTER!! Jag längtar massor!

Här kommer lite bilder från igår
















Några av bilderna är lånade av syster Jossan


RSS 2.0