LCHF

Vi har ju påbörjat en ny livsstil som heter LCHF. Många kallar det en bantningsmetod men för oss handlar det om att vi vill forma till oss lite jag vill främst bli av med mitt sötsug och ständiga blodsocker fall och skippa kolhydraterna. Vi är inte döds strikta lchfare men vi kollar kolhydraterna på förpackningarna och kör med "rätt" produkter, alltså så försöker vi i den mån det går att ersätta kolhydraterna med fett.

Igår åkte jag och två jobbarkompisar till en butik i säffle där dom säljer lchf produkter som olika ingredienser för att underlätta matlagningen. I morse gjorde vi super gott low carb bröd som tog ca 5 minuter att göra allt som allt. Helt perfekt och gott dessutom. Det blev även pannkakor till lunch med vispad grädde och färska hallon. Egentligen ska man inte enligt lchf metoden äta frukt för att det innehåller fruktos som har en hög benägenhet att inlagras som fett i kroppen, men bär är smakrika och har inte lika hög sockerhalt - vilket man kan äta måttligt av så det unnar jag mig ibland...

jag kommer skriva lite om det här i bloggen för att dela med mig av recept och inspirera andra. jag vet ännu inte om det här är en livsstil för oss eftersom vi bara har kört fullt ut i tre dagar! Men det återstår att se :)
Hoppas ni vill hänga med på vår LCHF resa som börjar nu!!!

Förslag på frukost, fetaste filen i ett glas, toppat med några bär - hur gott som helst!

istället för bröd kan man ha paprikahalvor med massa fet ost på. Till det åt jag även ett kokt ägg - ett perfekt mellanmål

Pannkakor på fiberhusk, inte riktigt som vanligt men helt klart okej!! Serveras med 40% vispad grädde och rörda hallon som jag tinade från fysen...

Bra att ha i skafferiet ersätter vanliga ingredienser


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ska bli kul med lite nya recept. Själv kör vi en variant på LCHF/GI (med inslag av godis och LÅNGA promenader) och blodsockret är mycket trevligare att handskas med numer.

2011-03-07 @ 09:28:52
URL: http://www.kennelblagul.blogspot.com/
Postat av: Inna

Vart i Säffle ligger denna butik? Å vad heter den?

2011-03-08 @ 22:45:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0