Vacker tass

Jag och Adde har käkat en brakhärlig middag i form av klyftpotatis och marinerad fläskfilé en jättesmarrig sallad till detta och nu väntar en stor skål popcorn och en skön filt framför tv.n. Det blir bara en kortis runt vårt område ikväll för det är så kallt så kallt att vara ute.

Atlas ska få sig en riktig tassmanikyr ikväll med kloklippning och insmörjning av trampdynorna. Vi brukar ha söndagskvällar som vår kvalitetstid till lite mys och avkoppling. Han är väldigt duktig att klippa klorna på och jag har honom ofta liggandes på rygg i mitt knä. Oftast somnar han så det är väldigt mysigt. Han har ganska sprukna och torra trampdynor och jag har provat nästan alla salvor jag hittat, allt ifrån försvarets till fyra ess hund salva som stank tjära så Atlas blev skogstokig och just nu kör vi på esprees paw balm och den är helt okej. Men det känns inte som om trampdynorna blir mjukare efteråt. Har ni andra hundägare några tips? Hur gör ni?

Något att tänka på i vintertider till dig och din hund är:
Hundar drabbas ofta av köldkramp i tassarna, de hoppar på tre ben och har svårt att stödja på tassarna. Själva trampdynorna är inte utsatta för förfrysning. Ha handdukar till hands för att genast torka tassar, ben och underrede efter rastning i dåligt väder. Tvätta tassarna och smörj med lämplig salva. Var uppmärksam på rödaktig missfärgning av tassar och benens insida. Missfärgningen beror på en ytlig svampinfektion som lätt får fäste när det är ständigt fuktigt i päls och underlag. Det kan också vara tecken på andra sjukdomar. Om kroppen drabbas av en stresspåverkan kan det i sin tur medföra utsöndring av binjurehormon, vilket negativt påverkar kroppens försvarssystem, främst immunförsvaret.

Text från sbk.se


Ha en toppenkväll!


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej :) tack va gullig du är!

Ja han är väldigt fin som sagt!

Ja vi får träna tillsammans, agility är så kul men faktiskt svårare än jag trodde, det har så mkt mer att göra med föraren än hunden, det är alltid jag som gör fel när alba gör fel liksom.. :)



Valpen kommer i slutet av jan om ungeför tre veckor men än vet vi inte vilken vi får och tyvärr är det bara 2 av 4 jag kan tänka mig..så vi får se, de ska behålla en själv också.



Kram

2010-01-03 @ 22:33:03
URL: http://lillaochstora.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0