Atopisk Dermatit - Omgivningsallergi

(BARA HUND/VETERINÄR SNACK)Besöket i Stockholm har gått jättebra, jag är så nöjd över Susannes engagemang och kunskap som hon delade med sig av till oss. Efter två och en halv timme på Djurakuten gick vi till bilen med följande:
  • Information om hur klåda uppstår och vad man gör för att utesluta olika orsaker.
  • Detta konstaterade Susanne under utredningen:
PROBLEM: Klåda, på huvud, haka, läppar, tassar, öron i ögon, samt stjärt och svansrot
DIAGNOS: Allergi - Atopi
UNDERSÖKNING:
  1. Pricktest, där 25 olika omgivningsämnen sprutades in under Atlas hud. Ett prickstest går till så att hunden sövs och rakas på bröstkorgen i form av en ruta. Veterinären injicerar sedan de vanligaste allergiframkallande ämnena i huden på noggrant markerade ”prickar”. Efter en kvart ungefär så kan man se om huden har reagerat på något av ämnena genom att de prickarna har svullnat upp och blivit röda. På så sätt är pricktestet ett mycket bra sätt att ta reda på om och vad hunden skulle kunna vara allergisk mot.
  2. Han svarade positivt på tre olika mögelsorter och två dunvarianter.
  3. Skrapprov gjordes ännu en gång för att utesluta Demodex som är ett hudkvalster (visades negativt)
BEHANDLING 1: Vi ska starta ytterligare en omgång med ett dietstest där vi ska låta Atlas äta sådana proteiner som han inte ätit förut. Detta är för att vi ska kunna utesluta foderallergi en gång för alla. Förra gången stog han på kortison samtidigt som testet utfördes och det skulle han tydligen inte göra, Det blir svårt att se symptomen som fodret kan ge om han behandlas av mediciner. Nu ska han äta Hills z/d ultra och vi får under åtta veckors tid inte ge någon annan mat än detta. Undantaget är riskakor (enbart med ris i) och dextrosol druvsocker tabletter som belöning när vi tränar. Efter åtta vcekor ska vi gå in och provocera med allt som han ätit tills nu för att se hur han påverkas av fodret.

BEHANDLING 2: Veterinären beställde vaccin som ska motverka han allergi. (kallas för Hyposensibilisering) Detta är ett vaccin som man ska ge för att i framtiden undvika att behandla honom men anda mediciner som ger biverkningar i form av kortison. Vi ska på ett återbesök i Stockholm om fem veckor då veccinet bör vara hemma. Där ska jag få lära mig hur jag ska injicera detta under Atlas nackskinn som Susanne tyckte rymde typ 2 liter.. haha mycket hud har han.
Spruta nummer två och tre ska ges på en djurklinik för att hunden kan få en allergisk chock och då är det viktigt att han finns på ett djursjukhus ifall han behöver akut veterinärvård.

BEHANDLING 3: Han ska schamponeras i Malaseb som är ett bakteriedödande schampo mot hans hudinfektioner som allergin har orsakat. Detta ska göras 2 ggr i veckan på de utsatta ställena i 10 veckor!! varje behandlingstillfälle så ska schampot verka i 10 minuter innan det sköljs av.

BEHANDLING 4: Öronen ska lokalbehandlas med en stark kortison lösning som heter Betrovat detta ska droppas på öronlapparna 1-2 ggr i veckan i 6 veckor

BEHANDLING 5: Hans ögon måste lokalbehandlas med ögondroppar för att dom är infekterade pga allergin. Detta med preparatet, Isopto Maxidex 1-2 ggr/dag i 6 veckor

BEHANDLING 6: Han ska få ett antihistamin i tablettform som heter Cetirizin för att hjälpa hans kropp att inte få utslag och klåda.

Det vi måste göra nu är att verkligen acceptera och lära oss leva med en allergisk hund. Detta kommer han att ha resten av sitt liv. Jag kommer inte att ge upp detta utan jag ska istället lära mig mer om hundallergi, läsa böcker och forska lite kring det själv. Jag ska bli ett proffs och alla mina krafter kommer att gå till Atlas för hans välbefinnande. Jag kommer aldrig att acceptera att han får en dålig livskvalité bara för att han är allergisk. Han ska få vara hund fullt ut och aktiveras och skötas som den underbara individ som han är. Jag vet att han bara är en hund, men ni som själva har djur förstår mig? Man gör allt för sin ögonsten så länge som det går utan att orsaka lidande för honom.

Som ni ser ovan så har vi en tuff tid framför oss där vi måste vara konsekventa och kontinuerliga i vara rutiner. Är så glad att vi är två och kan hjälpas åt med detta för själv hade jag inte pallat detta och ett heltidsjobb!

Tack alla fina fina vänner och läsare för kommentarerna, jag blir så glad varje gång ni skrivit en rad i kommentarsfältet!
Ha en bra helg så hörs vi i morgon kväll fortsättning på detta följer... Hur det går osv, följ oss gärna och tveka inte att fråga om det är något ni undrar över?!
Pusss



Liten titt på rummet som vi gjorde utredningen i     Så här såg pricktestet ut på Atlas...


I djup sömn!

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Tess! Vilken utredning hon gjorde! Vad skönt att du fick lite svar! Det är otroligt rörande att läsa om din entusiasm för att hjälpa Atlas! Tänk om alla behandlade sina hundar på det här sättet! Hoppas alla dessa behandlingar hjälper och tur att ni är två stycken som kan hjälpa varandra! Hoppas att behandlingarna hjälper och Atlas mår bättre av dem! DU är duktig! Kramar!

2010-02-12 @ 22:23:57
URL: http://lindajonssons.webblogg.se/
Postat av: Anna

Du är så oerhört stark och engagerad Tess, ett sant föredome för alla! Atlas kunde inte ha en bättre familj kring sig :) Vad skönt att ni äntligen fått reda på vad det kan vara och att ni får en riktig behandlingsplan att gå efter. Hoppas allt är bra med er! Kramar!

2010-02-13 @ 11:33:36
URL: http://annahook.blogg.se/
Postat av: Pia

Hundar är som en familjemedlem så är det bara. Ja, alla husdjur är det naturligtvis.Visst gör man allt för att de ska må bra och visst lider man när ens djur är sjukt. Trots att det blir besvärligare med all medicin och så vidare så kommer man fort in i rutinerna tror jag. Min kusin har en boxer som har hudproblem men inte i den skalan som din hund har. Till en början tyckte hon att det blev mycket jobb med det hela, men självklart gör hon allt för sin hund, och efter ett par veckor gick allt på rutin. Jag önskar dig lycka till och är glad över ditt engagemang kring din hund!

2010-02-20 @ 17:48:50
URL: http://www.offentligaord.blogspot.com
Postat av: Elin

Hej!

Jag hittade till din blogg sedan jag googlat efter dermatolog-veterinärer. Jag står själv med en staffordshire bullterriertik med liknande klådbesvär som din Atlas. Vi ska precis börja utreda henne hos en dermatolog i Uppsala och det var jätteintressant att läsa om hur er utredning såg ut och inte minst att se att ni kommit fram till en fungerande lösning. Men jag tänker dock direkt på att det måste ha kostat väldigt mycket att genomdriva en sån omfattande undersökning. Jag har inställningen redan nu att det får kosta vad det kosta vill för att min älskade hund ska få bli frisk. Men det hade ändå varit intressant att höra i runda slängar hur mycket ni fått lägga ut? Vad kostade exempelvis allergiutredningen? Och täckte försäkringen upp något för den? Vad hade ni isåfall för försäkringsbolag? Om du har tid och lust får du mer än gärna skicka ett mail och berätta lite mer. Det ger så mycket att få höra från någon annan som varit i samma jobbiga sits. Tusen tack på förhand och tack för att du delat med dig på bloggen.. :)

Mvh /Elin med Bonnie

2010-11-12 @ 17:26:58
URL: http://emartinsson.blogg.se/
Postat av: sara

Hej!

Jag har en Staffordshire bullterrier som jag ta till djurakuten för att få reda på vad hennes problem med huden/ allergi är, Skulle vara väldigt intressant att få veta hur mkt ni lagt ut på utredningen och allt :)

/ sara!

2011-11-11 @ 11:49:07
URL: http://saralager.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0