Beslutsångest och tårar i massor

jag känner en stark förvirring just nu över beslutet att kastrera Atlas. I morgon har vi fått en tid på morgonen och det gör så ont i hjärtat på mig samtidigt som det känns skönt med alla fördelar. Jag har gråtit om vartannat och Andreas har fått trösta mig och försökt förklara att det är det bästa att göra så det inte bildas canser. för er som undrar varför jag gråter för en vanlig kastrering på en hund, ett rutin ingrepp menar ni. Jo visst är det det och jag litar fullt ut på min veterinär men jag har hört så många säga att dom ångrat sig när dom kastrerat sin hund för det va som att ta livet ifrån dom..., att han inte alls har samma livsglädje och energi som innan. Visst kommer han kanske sova mer på dagarna och kanske äta mer men jag vill inte att han förändras i sin personlighet. Han är så egen och speciell och sådär alldeles perfekt. Tänk om han blir rädd och feg och känslig? Egentligen ligger nog all denna förvirring hos mig själv, jag är nog rädd för att han inte ska vara samma trygga, tillgivna och glädjespridande individ som han är idag. Anledningen till varför vi måste kastrera honom är för att han är kryptochid alltså en testikel är kvar i buken. Detta kan på lång sikt göra så att canser bildas och att han blir översexuell. Jag får väl helt enkelt försöka tänka på det som är positivt och inte på det negativa, vad som kan hända. Varför är jag proffs på att måla fan på väggen?? Förstår om ni tycker att jag är lite knäpp men ni som har en ögonsten vet vad jag menar...
Skriver mer i morgon om hur operationen gick, tack söta ni som stöttar mig i allt!

Puss & kram




Älskade hund!

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej gumman. Jag tycker absoolut inte att du ska känna så. En kastrering förändrar inte personligheten, möjligen blir han lugnare men jag lovar dig att lekfullheten kommer att finnas kvar. Jag märker ingen skillnad på Alba alls. Kastrera borde fler göra, hundar som aldrig får komma till skott för avel har absolut ingen användning för bollarna, de bidrar bara till frustration..



Det kommer gå jättebra.

Förresten vart var Atlas ifrån nu igen?



KRAM

2009-10-07 @ 22:02:58
URL: http://www.blog.mtv.se/malinasklund
Postat av: Malin

Jag tycker absolut du ska prova agility, vi har en rr i vår grupp :)Ja man måste vara medlem. Du får hänga med mig någon dag vetja och prova :)



2009-10-07 @ 22:04:20
URL: http://www.blog.mtv.se/malinasklund
Postat av: Mimmi

Hej hej! Förstår att det känns svårt. Kände samma sak när vi kastrerade Rocky. Det var som om man tog bort en del av honom och han kunde inte göra något. MEN, det gick jättebra. Han förändrades inte personlighetsmässigt. Fortfarande glad och pigg. Har hört att det är bättre att göra det när dem är unga och så. Har han dessutom ökad risk för cancer så är det ju det absolut bästa.

Det kommer att gå bra.

Kram

Mimmi

2009-10-08 @ 10:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0