Vardagslydnad

(BARA HUNDSNACK) Vi är precis hemkomna från ett riktigt roligt träningspass med massvis av lydnads övningar. Atlas var verkligen hur dutig som helst och han fokuserade verkligen på mig trots alla andra hundar och störningar. Ibland blir han lite osäker och verkar frånvarande men det är tydligen för att han inte förstår vad jag vill att han ska göra, jag måste helt klart förbättra min tydlighet.

Vi tränade blandannat:

  • Kontakt i stegen, en fot övning där Atlas ska följa mina svängar om det såväl är vänster som höger svängar, där jag går ska han gå samtidigt som han ska hålla konstakt med mig och hänga med i mina tempoväxlingar. Jag belönar bara när han går riktigt nära mitt vänter ben och i rätt höjd med mitt knä. En svår men väldigt givande övning som jag tränar alldeles för lite på..
  • Platsliggning + inkallning: Vi la hundarna nära varandra, går ifrån dom några meter och sen kallar en i taget in sin hund dom hundar som inte blir inkallade ska snällt ligga kvar. Detta var Atlas riktigt duktig på!
  • Sitt och ligg med balastning där vi skulle hålla koll på våra egna hundar samtidigt som en annan belastade min hund och jag belastade deras hund. Riktigt nyttig övning och jobbigt för hunden som hela tiden skulle titta på mig och sitta blixt still oavsett om någon annan ropar på den eller kastar godisar framför samtidigt som den drar i hans koppel (belastar)
Nu är vi båda helt slut och jag ska faktiskt krypa upp i soffan och mysa lite med min man innan det är läggdax. I morgon väntar en jobbdag och sen är det ju Idol finalen som ska ses hos fin fina Martina och Gus. Det blir en skön kväll med goa vänner. I helgen åker jag med Karin till Stockholm och HUND 2009 som är sveriges största Hundutställning där Danso ska ställas. Ska bli sjukt kul!

Puss & Kram
( bilderna är tagna för någon månad sen och är Karins)


Kontaktövning med tre ridgebacks, jag är nöjd! Med lite korv funkar allt :)


Såhär trött är Atlas nu efter en dag på dagis plus två timmars intensiv hjärngympa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0