Känslosamt

Hur snälla är ni inte alla som bryr er!? Känns så oerhört bra att veta att ni finns där. Tack för alla sms och kommentarer!
I morse ringde Stig från kliniken, jag hade suttit uppe sen tidig tidig morgon och varit sjukt nervös inför samtalet. Han gjorde lidandet kort och berättade att dom inte hade hittat någon demodex eller svamp. Hur skönt som helst eftersom demodexen var svår att få bort. Han bad mig att komma in till kliniken för att hämta lite papper och recept på behandling för hans klåda. Väl på kliniken förklarar han att han nu misstänker Atopi (luftburen allergi) Därför fick jag gå in med Atlas i ett rum och en söt tjej kom i och skulle ta mer blodprov på honom. Jag fick ha han i mitt knä och tyvärr sitter han ju inte gärna stilla så när hon skulle ta ur kanylen så sprätter han till och välter ut hela röret med blod (som hon dock ställt på golvet utan lock) det va blod överallt, på henne på mig och på hunden. Så det va bara att börja om och tappa honom på mer blod. 4 rör blev det totalt. Jag svettades som galenpanna då jag är anigen känslig för blod.



Nu kommer vi byta foder helt på Atlas för han ska genomgå ett allergitest för att se om det är foderallergi eller om allergin är luftburen. Fick med oss en säck av Hills allergi foder som inte innehåller några proteiner (tydligen det som orsakar klåda hos vissa hundar) sen får han inte äta någonting annat på åtta veckor!! inte en enda godisbit eller tuggben. Det jag får ge honom är vanliga dextrosol tabletter (druvsocker) som är ren energi. I samband med detta alergitestet ska han få en kortisonkur mot klådan och en antibiotikakur mot klådan. Hur lätt tror ni det är att få i honom dom tabletterna utan en skinkbit? någon som har nått bra tips? blanda i maten funkar inte!

Det är en känslosam period just nu men bara dom hittar vad som orsakar klådan så vi kan hjälpa honom slippa lida. Jag vet ju själv att jag kan klia-ihjäl mig på ett myggbett eller efter en solbränna som börjar flagna. Det är ju inte så att han kommer att dö men det är ändå jobbigt att han inte mår bra. Hunden är lixom min ögonsten! Ni djurägare vet hur det känns.




Till alla som bryr sig!


Kommentarer
Postat av: KaRIN

Sitter med tårar i ögonen här framför datorn , Vackraste Atlas då.. Oerhört glad att läsa att det inte är Demodex -en sten föll från hjärtat!

Meen allergi, usch va jobbigt.. Å så jag tänkt på dig och Atlas idag! Atlas kommer kämpa sig genom detta hjärtat..! Finns alltid här för dig och de dina. Älskar dig gumman puss puss

2009-08-26 @ 14:20:47
Postat av: KaRIN

psst.. tabletter/medicin utan skinka funkar om man tar tabletten och sedan försöker stoppa ner den långt bak i halsen. O att du sen liksom stryker med handen över halsen på honom så att han sväljer de.

Brukar fungera på de flesta ;)

2009-08-26 @ 14:25:29
Postat av: Marieh

Tack så mycket, jag älskar att träna. =) Min hund (den minsta) är en fd gatuhund från Irland så hon är en blandis. Mellan amstaff och welsh springer spaniel tror vi. Den stora är mina föräldrars hund och han är en American Akita. Sen har min syster en welsh corgi så vi har en salig blandning. =)



Usch vad det låter jobbigt för din hund just nu. Hoppas att det ordnar sig för honom!!

2009-08-26 @ 15:41:54
URL: http://marieh.blogg.se/
Postat av: Elin

Men gumman nu gråter jag! Jag hoppas verkligen att allt går bra! Ni är så himla duktiga!! No kommer ta er igneom detta! Tänker på er hela tiden! Saknar dej!

Kyssar

2009-08-26 @ 22:41:46
URL: http://frokendahlstroms.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0