Hårdträning

(Hundsnack) Nu ligger vi i hårdträning efter gårdagens pass hos Malin. Hur nyttigt som helst och husse körde dom flesta övningarna. För er som inte känner till det så är Atlas väldigt dominant och envis, väldigt rastypisk. Vårt största problem just nu är att kunna släcka honom när han blir uppspelt, det kan vara i en situation när vi möter en annan hund, när vi går tillsammans med honom och jag och andreas delar på oss, han visar frustration genom att hoppa upp och försöka bita efter oss inte på ett agristivt sätt utan ett frustrerat förök att komma loss. Igår fick vi se precis hur vi skulle göra då Malin visade, det är svårt att beskriva här. Atlas testar oss hela tiden och det har med att göra att vi inte varit tillräckligt konsekventa med honom från det att han var valp.

En bra ledare är konsekvent, säger jag sitt så är det sitt tills jag gett ett frikommando. Vi har också haft en tendens att vara alldeles för tjatiga på honom och han har stängt av totalt. Nu är det mindre snack och mer verkstad! Man märker så tydligt på Atlas om jag har honom med mig eller om han är fokuserad på annat. Det viktigaste för oss att jobba på nu är att han ska ha öronen nerår bakåt, han får gärna titta på t.ex. en annan hund men inte med öronen frammåt. Malin är helt suverän att träna för, hon är lugnet själv och oerhört kompetent. Besök gärna hennes hemsida på www.malinshundtjanst.se

Nu har jag precis lämnat husse på jobbet och hunden på dagis. Idag vänter ytterligare en soldag med syster och ikväll ska vi åka till sommarstugan och stanna där tills helgen. Det blir nog ganska lugnt här då så hoppas ni får en underbar helg!


Atlas är lydig bland barnen, men det behöver vi träna ännu mer på

Bilder från hunddagiset på Önnerud, det finns en till RR som heter Affe, han och Atlas leker alltid ihop!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0